Z czego składają się doki przeładunkowe? Poznaj ich budowę

doki-przeladunkowe

Nowoczesne hale magazynowe wyposażane są już standardowo w doki przeładunkowe. Dzięki nim można znacząco usprawnić proces przyjmowania i wydawania towarów przywożonych i zabieranych przez samochody transportowe, a także zwiększyć bezpieczeństwo ładunków. Sprawdź, jak zbudowane są doki i jakie funkcje pełnią poszczególne elementy takich konstrukcji. 

Czym jest dok przeładunkowy?

Pod pojęciem doku przeładunkowego należy rozumieć specjalnie skonstruowane stanowisko służące do załadunku i rozładunku towarów. Jest ono montowane przy zewnętrznej ścianie hali w taki sposób, aby mogły przy nim zadokować samochody dostawcze.

Głównym celem budowy jest umożliwienie wykonania prac przeładunkowych bezpośrednio przy obiekcie przemysłowym, aby w ten sposób maksymalnie skrócić czas obsługi i przepływu dostarczanych i zabieranych ładunków. Ze względu na specyficzną konstrukcję doki pełnią jednak dodatkowe funkcje. Chcąc je lepiej zrozumieć, przyjrzyjmy się ich najważniejszym elementom.

Pierwszy element doku? Rampa

Kluczową częścią jest rampa przeładunkowa. W najprostszym ujęciu jest to pozioma konstrukcja mająca za zadanie połączyć podłogę hali magazynowej ze skrzynią ładunkową auta dostawczego, aby można było po niej swobodnie przetransportować towary.

Aktualnie w dokach najczęściej stosowana jest rampa hydrauliczna, która najlepiej usprawnia prace załadowcze. Wyposażona jest w specjalne siłowniki, które umożliwiają szybkie podniesienie lub obniżenie platformy w celu precyzyjnego wyrównania różnic między poziomem podłogi hali a samochodu. Okazuje się to niezwykle praktyczne ze względu na zróżnicowaną budowę aut dostawczych.

Śluza – istotne wyposażenie magazynu

Kolejnym elementem, w jaki wyposażony jest każdy dok przeładunkowy, jest śluza uszczelniająca. Jest ona przymocowana od zewnętrznej strony hali w taki sposób, by tworzyła szczelny tunel między budynkiem a zadokowanym przy nim autem. Dzięki temu podczas prac załadowczych lub rozładowczych pracownicy, towary oraz urządzenia transportowe nie są narażone na działanie niekorzystnych warunków atmosferycznych.

W podstawowym wariancie stosuje się zwykle śluzy mechaniczne, w których funkcje uszczelniające pełnią proste fartuchy otaczające pojazd dostawczy. W Prodock oprócz nich oferujemy także konstrukcje pneumatyczne, które zamiast zwykłych fartuchów, mają poduszki pompowane powietrzem, przez co można nimi niezwykle precyzyjnie uszczelnić przestrzeń między autem a halą magazynową.

Brama przemysłowa – nie może jej zabraknąć na hali

Brama przemysłowa jest trzecim kluczowym elementem doku. To ona oddziela stanowisko rozładowcze od wnętrza hali magazynowej i jednocześnie stanowi łącznik między budynkiem a rampą. Podczas prac przeładunkowych pozostaje otwarta, natomiast po ich zakończeniu jest zamykana, aby zabezpieczyć magazyn przed czynnikami atmosferycznymi oraz intruzami.

Brama może mieć różne konstrukcje. W Prodock polecamy najczęściej model segmentowy wykonany ze stalowych paneli typu woodgrain o grubości 40 mm, które eliminują mostki termiczne i przez to zapewniają najlepszą ochronę wnętrza hali przed wychłodzeniem.

Warto tutaj wspomnieć, że niezwykle ważny jest dobór właściwego rozmiaru bramy, ponieważ od tego zależy także wielkość całego stanowiska rozładowczego, a zwłaszcza wymiary fartuchów uszczelniających. Przykładowo, do obsługi tirów otwór śluzy powinien mieć minimum 2,2 m szerokości i 2,3 m wysokości, a rampa 2 m szerokości i 2,5 m długości. Do takich elementów pasuje brama o wymiarach np. 3 x 3 m.

W praktyce bramy przemysłowe wykonuje się zwykle na zamówienie według projektu całego stanowiska przeładunkowego. Zwłaszcza że, jeśli chodzi o wymiary, doki przeładunkowe mogą być różnej wielkości, ponieważ zwykle dopasowuje się je nie tylko do rodzaju obsługiwanych aut i ładunków, ale także do specyfiki danego budynku.

Stwórz profesjonalny dok przeładunkowy z Prodock!

Jak widzisz, doki magazynowe powinny być odpowiednio zaprojektowane, aby ich poszczególne elementy konstrukcyjne idealnie do siebie pasowały i przez to stanowiły ergonomiczne stanowisko rozładowcze. Jeśli interesują Cię profesjonalne systemy przeładunkowe, skontaktuj się z nami, a przygotujemy dla Twojej firmy najlepsze rozwiązanie.

Dodaj komentarz