Zatłoczone doki przeładunkowe — jakie są przyczyny i jak uniknąć tego problemu?

Zatłoczone doki przeładunkowe to problem, z jakim boryka się wiele firm logistycznych, handlowych i przemysłowych. Jego skutkiem są niestety opóźnienia w całym łańcuchu dostaw, które powodują straty finansowe i wizerunkowe nawet wszystkich uczestników procesu logistycznego. Sprawdź zatem, jakie są najczęstsze przyczyny zatłoczonych doków przeładunkowych i w jaki sposób im zaradzić.

Doki dla efektywnego przeładunku

Niemal wszystkie współczesne hale logistyczne i przemysłowe są już wyposażone w doki przeładunkowe. Przypomnijmy, że są to specjalne stanowiska wbudowane w ścianie hali, które z założenia mają usprawnić rozładunek i załadunek towarów dostarczanych przez auta ciężarowe. W osiągnięciu tego celu pomagają poszczególne elementy takich konstrukcji, czyli:

  • platformy przeładunkowe – za ich pomocą można w łatwy sposób zniwelować różnicę poziomów wysokości między podłogą hali a wysokością przestrzeni ładunkowej pojazdu;
  • fartuchy uszczelniające – dzięki nim ładunki i pracownicy są zabezpieczeni przed niekorzystnymi warunkami atmosferycznymi;
  • bramy przemysłowe – umieszczone w otworach hali służą do zabezpieczania jej wnętrza przed czynnikami zewnętrznymi i intruzami po zakończeniu prac przeładunkowych.

Dzięki swojej funkcjonalności takie kompletne systemy przeładunkowe ułatwiają zachowanie płynności prac rozładowczych i załadowczych. Mimo to w wielu firmach zdarzają się zatory w dokach, których efektem są kolejki aut dostawczych oraz opóźnienia w całym łańcuchu dostaw.

Przyczyny zatłoczonych doków przeładunkowych

Wśród najczęstszych przyczyn zatłoczonych doków przeładunkowych wymienia się ograniczenia infrastrukturalne m.in.:

  • zbyt mała liczba doków, niedostosowana do częstotliwości dostaw;
  • ciasny lub źle zaprojektowany plac manewrowy, który wydłuża czas parkowania pojazdów;
  • parametry doków utrudniające obsługę poszczególnych rodzajów aut lub ładunków – problemem może być tu np. rampa niedostosowana do wózków widłowych, a jedynie do ręcznych paleciaków.

Problem zatłoczonych doków często wynika również z błędów organizacyjnych. Największym z nich jest brak planowania terminów dostaw. W takiej sytuacji zwiększa się ryzyko, że pod halę podjedzie w tym samym czasie duża liczba pojazdów dostawczych, co automatycznie spowoduje kolejki i zatory.

Skutki zatrzymania pojazdów transportowych

Jednym z poważniejszych skutków zatłoczonych doków są zatrzymania pojazdów dostawczych. Wiąże się to z negatywnymi konsekwencjami choćby dla kierowców, którzy przez długie oczekiwanie na obsługę stają się zmęczeni i zdenerwowani. To nie wszystko, ponieważ za takie zatrzymania pojazdów firma obsługująca czynności przeładunkowe może ponieść konsekwencje finansowe.

Warto pamiętać, że firmy transportowe muszą zakładać określony czas na rozładowanie lub załadowanie ładunku, aby móc zaplanować cały transport oraz rozliczenie z kierowcą. Jeśli więc ten czas jest przekroczony, pojawiają się opóźnienia w dostawach oraz konieczność zapłacenia kierowcom za nadgodziny. Niestety, takie koszty zatrzymania pojazdu firma przewozowa ma prawo przerzucić właśnie na podmiot obsługujący odbiór lub załadunek towaru.

Jak uniknąć problemów z zatłoczeniem doków?

Problemom z zatłoczeniem doków przeładunkowych można skutecznie zapobiegać. W tym celu warto przede wszystkim:

  • zadbać o infrastrukturę – np. o funkcjonalne rampy, czy też śluzy uszczelniające;
  • usprawnić ruch na placu manewrowym – np. poprzez właściwe oznakowanie dróg dojazdowych do doków oraz montaż naprowadzaczy kół;
  • aktywnie planować i zarządzać dostawami oraz oknami czasowymi – pomocne w tym zakresie są specjalne programy i aplikacje.

O potencjalnych zatorach warto pomyśleć jeszcze na etapie projektowania hali, planując odpowiednią liczbę doków. Dobrym rozwiązaniem jest także pozostawienie w konstrukcji miejsca na ich ewentualne dobudowanie w przyszłości.

Doki przeładunkowe dla efektywnej pracy magazynu

Na efektywną pracę magazynu wpływa wiele czynników, ale doki są jednym z najważniejszych z nich. To one właśnie są najczęściej tym wąskim gardłem, sprzyjającym powstawaniu zatorów. Jeśli chcesz uniknąć problemu ich zatłoczenia, pomyśl przede wszystkim o ich solidnym wyposażeniu. Pomoże Ci w tym firma Prodock, która dostarcza do takich konstrukcji elementy poprawiające wydajność procesów przeładunkowych.

Dodaj komentarz